• Godziny pracy urzędu:
    poniedziałek - piątek:
    8.00 - 16.00
    e-mail
  • Pl. Jana Pawła II 6
    06-400 Ciechanów
  • tel.
    23 674 92 00
    fax
    23 672 29 63
Ciechanów herb
Sprawdź pogodę w CiechanowieOchrona Danych OsobowychPodatki – stawki i druki na 2024 r.Numery kont bankowych Urzędu MiastaFanpage urzędu na FACEBOOKU
Strona główna Aktualności
17 listopada 2017
kategoria:
Aktualności strona główna
Sklepowa półka wypełniona butelkami z różnymi gatunkami alkoholi. Obok półki stoi sprzedawca. Zdjęcie celowo rozmazane.

Wyniki przeprowadzonego na początku listopada badania, pozwalającego ocenić dostępność alkoholu dla nieletnich, świadczą o tym, że sprzedawcy w coraz większym stopniu zwracają uwagę na kwestię okazywania dowodu osobistego. W 15 punktach na 93 sprzedawca nie spytał osoby wyglądającej na nieletnią o dowód. Podczas badania rok temu było tak w połowie sprawdzanych punktów, natomiast w styczniu ubiegłego roku w 77 punktach na 100.

Podczas badania przeprowadzonego 2, 3 i 4 listopada w 78 punktach poproszono o okazanie dowodu osobistego i w sytuacji jego braku odmówiono sprzedaży alkoholu. Zakup kontrolowany, audyt dotyczący zasad sprzedaży alkoholu oraz edukacja sprzedawców złożyły się na działania przeprowadzone na zlecenie miasta. Szkolenie, które odbyło się w 92 wybranych losowo punktach sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Ciechanowa przeprowadziło warszawskie Centrum Rozwiązywania Problemów Społecznych na zlecenie prezydenta. Próby zakupu alkoholu dokonywała osoba, która ukończyła 18 rok życia, jednak jej wygląd i zachowanie wzbudzały co do tego wątpliwości. Realizatorzy szkolenia przedłożyli zamawiającemu 15 paragonów świadczących o udanej próbie zakupu piwa przez osobę, której wygląd powinien wzbudzić wątpliwości sprzedawców.

W kolejnej części szkolenia realizatorzy oceniali przestrzeganie zasad sprzedaży alkoholu w kontrolowanych punktach, zgodnie z warunkami określonymi w ustawie o wychowaniu w trzeźwości. Wynik audytu ukazał, że w 91 punktach sprzedaży na 92, widoczne były w odpowiedni sposób informacje na temat szkodliwości spożywania alkoholu. W poprzednim badanu było tak w 90 punktach. W 89 punktach widoczne były również  informacje na temat szkodliwości spożycia alkoholu przez osoby nieletnie. Poprzednio było tak w 91 punktach.

Wśród sprzedawców, w 92 punktach, przeprowadzono kampanię informacyjną. Sprzedawcy poinformowani zostali o karach wynikających z obowiązujących przepisów, udzielono im porad dotyczących asertywnej postawy względem nieletnich podejmujących próby zakupu alkoholu. Sprzedawcy otrzymali ulotki informacyjne z dostępem do platformy internetowej, na której umieszczone są ważne dla nich informacje, aby mogli na bieżąco uzupełniać swoją wiedzę. Otrzymali również Zaświadczenia Uczestnictwa w Kampanii Informacyjnej.

Szczegółowe wyniki prowadzonych działań zostały przekazane Komendzie Powiatowej Policji w Ciechanowie z prośbą o wzmożenie działań prewencyjnych w punktach sprzedaży napojów alkoholowych usytuowanych na terenie Ciechanowa.

Kolejne badanie pokazuje, że nasze działania przynoszą skutek, zwiększa się poczucie odpowiedzialności sprzedawców. Jest to słuszny kierunek, duży nacisk kładziemy na edukację, będziemy kontynuować różnego rodzaju akcje, których celem jest uwrażliwianie naszej lokalnej społeczności na kwestie spożywania alkoholu – powiedziała kierownik Biura Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień Elżbieta Muzińska.

Akcja „tajemniczy klient” w sklepach przeprowadzona została trzeci raz. Tego typu działania  podejmowano również w  restauracjach, pubach, lokalach gastronomicznych, gdzie sprzedawany jest alkohol podjęto na przełomie kwietnia i maja ubiegłego roku. Wówczas w 10 z 35 punktów sprzedawcy sprzedali alkohol osobie, której wygląd powinien wzbudzić wątpliwości, czy ma ukończone 18 lat. W 25 punktach sprzedaży odmówiono.

16 marca dla sprzedawców w Urzędzie Miasta przeprowadzone zostało szkolenie naprawcze pn. „Praktyczne porady dla osób handlujących napojami alkoholowymi”. Tematyka obejmowała przepisy prawa, kwestie rozpoznawania wieku klientów na podstawie wyglądu, mechanizmy psychologiczne, sposoby asertywnej odmowy sprzedaży alkoholu oraz strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnych, na jakie narażeni mogą być sprzedawcy.      

Klawisze Dostępności

Przejdź do menu głównego:
Alt i 0
Przejdź do treści strony:
Alt i 1
Mapa Witryny:
Alt i 2
Wersja kontrastowa:
Alt i 4
Wyszukiwarka:
prawy Alt i W

Zamiast klawisza Alt możesz użyć H