• Godziny pracy urzędu:
    poniedziałek - piątek:
    8.00 - 16.00
    e-mail
  • Pl. Jana Pawła II 6
    06-400 Ciechanów
  • tel.
    23 674 92 00
    fax
    23 672 29 63
Ciechanów herb
Sprawdź pogodę w CiechanowieOchrona Danych OsobowychPodatki – stawki i druki na 2024 r.Numery kont bankowych Urzędu MiastaFanpage urzędu na FACEBOOKU
Strona główna Aktualności
29 kwietnia 2016
kategoria:
Aktualności strona główna
 

Podczas wczorajszej sesji Rady Miasta podjęta została uchwała w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Ciechanów jako pierwsze miasto w Polsce przeszedł bardzo skomplikowaną i długą procedurę oraz uchwalił faktyczne regulacje, na których przyjęcie pozwoliła tzw. ustawa krajobrazowa.

Wcześniej w Ciechanowie, jak również wielu innych polskich miastach, podjęte zostały uchwały intencyjne w zakresie uprządkowania reklamowego chaosu. Wczoraj podjęta uchwała wprowadza szczegółowe zasady, które wkrótce zaczną obowiązywać. Uchwała wejdzie w życie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego. Czas na dostosowanie istniejących tablic i urządzeń reklamowych do uchwalonych regulacji to 12 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.

Regulacje zostały opracowane po przeprowadzeniu wśród mieszkańców miasta ankiety oraz konsultacji. Temat był dyskutowany na komisjach Rady Miasta, kształt uchwały jest wynikiem oczekiwań ciechanowian, którzy w ankiecie opowiedzieli się za koniecznością wprowadzenia zasad, pozwalających na utrzymanie ładu w przestrzeni miejskiej.

–  Jeżeli mamy możliwość uporządkowania spraw związanych z reklamami, korzystamy z tego. Reklamy są i będą. Nie muszą jednak szpecić miasta, mogą spełniać swoją funkcję w taki sposób, by nie zakłócać ładu, powinny pojawiać się w przeznaczonych do tego miejscach, niezbyt gęsto, nie w taki sposób, by zasłaniać obiekty i zdominować przestrzeń. Uchwała jest odpowiedzią na oczekiwania mieszkańców, którzy mają dość reklamowego bałaganu – powiedział prezydent Krzysztof Kosiński.

Uchwała dotyczy całego obszaru Gminy Miejskiej Ciechanów z wyłączeniem określonych przepisami prawa terenów zamkniętych. Uchwała określa między innymi wielkość reklam, odległości między nimi, miejsca, w których mogą się pojawiać.

Zabrania instalowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych na zabytkach objętych ochroną, na terenie zespołu przyrodniczo-krajobrazowego „Dolina Rzeki Łydyni”, użytku ekologicznego „Bagry”, urządzonej zieleni (m.in. parki, ogrody jordanowskie, zieleńce oraz ich ogrodzenia), w strefie o promieniu 20 m od pomników przyrody, na terenach cmentarzy i ich ogrodzeniach czy w sposób, który zakłóca odczytanie znaków drogowych, urządzeń służących do prezentacji informacji Systemu Informacji Miejskiej, oraz ogranicza widoczność kamer monitoringu miejskiego. Wolno stojące urządzenia reklamowe powinny zostać wkomponowane w otoczenie, nie zakłócać charakteru miejsca i nie przesłaniać widoków na obiekty wpisane do rejestru zabytków, pomniki, tablice pamiątkowe, rzeźby, fontanny oraz miejsca pamięci narodowej. Tablice reklamowe i urządzenia reklamowe  nie mogą być umieszczane na barierach dźwiękochłonnych, mostach, wiaduktach i kładkach, na budowlach i urządzeniach infrastruktury technicznej (m.in. latarnie, słupy linii sieci uzbrojenia terenu, stacje transformatorowe), w pasie dzielącym jezdnie oraz na barierkach oddzielających jezdnie lub przystanki, na obiektach urzędów administracji rządowej i samorządowej, z wyjątkiem reklam remontowo-budowlanych.

Dopuszcza się lokalizowanie tablic reklamowych na ogrodzeniach, z wyjątkiem miejsc i ogrodzeń wymienionych powyżej, pod warunkiem, że powierzchnia ekspozycji reklamy nie przekroczy 3m2. Właściciel tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego zobowiązany jest do utrzymania ich w należytym stanie technicznym i estetycznym.

Uchwała określa zasady dotyczące reklam na budynkach (powierzchnia ekspozycji reklamy może mieć do 20 m2 włącznie). Tablice i urządzenia reklamowe powinny między innymi zostać wkomponowane w elewację  budynku, nie zasłaniać istotnych lub charakterystycznych elementów, a także w jak najmniejszym stopniu naruszać spójność architektoniczną budynku. Łączna powierzchnia ekspozycji reklamy tablic reklamowych i urządzeń reklamowych nie może przekroczyć 20% powierzchni elewacji budynku. Urządzenia reklamowe mogą mieć formę wysokiej jakości kasetonów reklamowych, jednorodnych w zakresie materiału, kolorystyki i grafiki. Powinny one nawiązywać do formy architektonicznej budynku, na którym są umieszczone, oraz innych budynków pozostających w kontekście wizualnym. Łączna powierzchnia ekspozycji kasetonów reklamowych umieszczonych na elewacji jednego budynku nie może przekraczać 8 m2.

Zabrania się umieszczania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych na drzewach i w zasięgu ich koron, w szpalerach drzew oraz w sposób pogarszający warunki wegetacji roślin. Banery reklamowe nie mogą być rozpinane pomiędzy: obiektami budowlanymi, roślinnością, ogrodzeniami, barierami ochronnymi, ekranami akustycznymi.

Wprowadzono szczegółowe regulacje dotyczące obszarów objętych ochroną prawną konserwatora zabytków, m.in. poprzez dopuszczenie jedynie elementów o najwyższych standardach estetyczno – technicznych, elementów wolnostojących o określonych wielkościach, stonowanej kolorystyce, dostosowanej do otoczenia, określenie maksymalnych formatów na budynkach.

Ustalono szczegółowe zasady dotyczące przenośnych tablic reklamowych i przenośnych urządzeń reklamowych. Będą one mogły pojawiać się jedynie na obszarze ciągów komunikacji pieszej nie węższych niż 2,5 m, wyznaczono maksymalną powierzchnię, wysokość oraz wytyczne dotyczące materiałów, z których może być zrobiona konstrukcja.

Ustalone zostały minimalne odległości dotyczące oddalenia tablic reklamowych i urządzeń reklamowych od skrzyżowań - co najmniej 10 m dla reklam formatu małego oraz słupów ogłoszeniowych i co najmniej 20 m dla pozostałych reklam. W strefie przestrzeni dostępnej publicznie oraz terenów przyległych w pasie 50 m od granicy tej strefy, minimalna odległość pomiędzy tablicami reklamowymi i urządzeniami reklamowymi powinna wynosić 10 metrów dla reklamy formatu małego (do 2 m2) i 30 metrów dla reklamy formatu średniego (do 8 m2) i dużego (do 20) m2. Minimalne odległości między wolnostojącymi urządzeniami reklamowymi a innymi obiektami i elementami informacji wizualnej to co najmniej 50 m od pomników i miejsc pamięci oraz pomników przyrody, co najmniej 15 m od znaków drogowych i znaków Systemu Informacji Miejskiej (po tej samej stronie drogi); co najmniej 2 metry od krawężników jezdni, minimum 150 cm od tablic i znaków Systemu Informacji Miejskiej usytuowanych na tej samej płaszczyźnie ścian budynków.

Tablice reklamowe i urządzenia reklamowe z elementami podświetlenia nie mogą być uciążliwe dla użytkowników budynków w obszarze oddziaływania, jak również użytkowników drogi. Powierzchnie ekspozycji reklamy dla wolnostojących urządzeń reklamowych powinny nawiązywać do elementów istniejącego zagospodarowania przestrzeni. Wygląd reklam na jednym urządzeniu czy nośniku powinien być spójny.

Uchwała określa możliwości umieszczania reklam na wiacie przystanku komunikacji miejskiej. Może to być jedynie w miejscu wyznaczonym przez zarządcę wiaty, powierzchnia reklamy nie może przysłaniać widoku drogi i nie może być większa niż 25 % powierzchni łącznej ścian wiaty.

Uchwała reguluje także kwestie szyldów. Wytyczne dotyczące między innymi szyldów na obszarze ochrony dziedzictwa kulturowego czy zabytkach, dotyczą np. dostosowania do stylistyki, historii obiektów lub obszarów. Określone są również maksymalne wymiary różnych rodzajów szyldów. Na nieruchomości może być umieszczony maksymalnie jeden szyld przez każdy podmiot prowadzący działalność na terenie tej nieruchomości.

Uchwała ustala kwestie obiektów małej architektury. Wolno stojące obiekty małej architektury powinny zostać wkomponowane w otoczenie, nie mogą zakłócać charakteru miejsca oraz przesłaniać widoków np. na zabytki. Obiekty małej architektury w miarę możliwości mają być jednorodne w zakresie: formy przestrzennej, materiału, kolorystyki – dla działki budowlanej, placu, ulicy lub innej przestrzeni publicznej postrzeganej jako jednorodne założenie urbanistyczne lub architektoniczne. Ustalono maksymalne wysokości obiektów: 6 m dla obiektów kultu religijnego, takich jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury, 5 m dla posągów, wodotrysków i innych obiektów architektury ogrodowej, 4 m dla obiektów takich jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki.

Uchwała dotyczy również ogrodzeń. Powinny one zostać wkomponowane w otoczenie, nie mogą powodować utrudnienia lub naruszenia zasad bezpieczeństwa w ruchu komunikacyjnym, w miarę możliwości mają być jednorodne w zakresie: formy przestrzennej i architektonicznej, materiału, kolorystyki – dla działki budowlanej lub zespołu działek budowlanych, placu, ulicy lub innej przestrzeni publicznej.

Ustala się maksymalną wysokości ogrodzenia na 2,20 m, przy czym wysokość części pełnej (cokołu) nie może przekraczać 80 cm, ogrodzenie powyżej cokołu powinno być ażurowe t.j. powierzchnia ażuru nie może być mniejsza jak 50 % powierzchni tej części ogrodzenia. Zasady te nie odnoszą się do ogrodzeń boisk sportowych lub ogrodzeń innych obiektów wymagających spełnienia warunków określonych w przepisach odrębnych. Nie dotyczą ogrodzeń tymczasowych, stawianych np. na czas budowy. Istniejące w dniu wejścia w życie uchwały obiekty małej architektury jak również ogrodzenia, nie wymagają dostosowania do zakazów, zasad lub warunków określonych w tej uchwale.

Uchwała nie obowiązuje w zakresie uregulowanym odmiennie w obowiązujących aktach prawa. Nie dotyczy sytuowania na terenie Gminy Miejskiej Ciechanów znaków i sygnałów drogowych, tablic urzędowych, urządzeń służących do prezentacji informacji Systemu Informacji Miejskiej oraz urządzeń do prezentacji informacji, które nie mają charakteru komercyjnego, jak również tablic reklamowych, urządzeń reklamowych i szyldów, jeżeli są realizacją obowiązku nałożonego przepisami prawa oraz tablic reklamowych stanowiących reklamę naklejaną na przeszklone otwory budynku, o ile służą przekazowi informacji związanej z prowadzoną działalnością w budynku, form przestrzennych informacji wizualnej umieszczonej na elewacji lub na dachu budynku, takich jak logo związane z informacją o działalności prowadzonej na nieruchomości, w przypadku zaprojektowania ich jako elementu wyglądu architektonicznego elewacji budynku.

Przepisy uchwały nie dotyczą lokalizowania na nieruchomościach Miasta Ciechanów urządzeń reklamowych promujących organizowane przez Miasto Ciechanów, pod jego patronatem lub przy jego współudziale, imprezy, w szczególności artystyczno-rozrywkowe lub sportowe, pod warunkiem, że zostaną usytuowane nie wcześniej niż 2 tygodnie przed imprezą i zdemontowane w ciągu tygodnia od jej zakończenia.

Uchwała została zaopiniowana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej a także uzgodniony z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

Trwają prace nad kolejną uchwałą, w sprawie określenia wysokości opłaty reklamowej i jej pobieranie od posiadaczy tablic i urządzeń reklamowych.

Klawisze Dostępności

Przejdź do menu głównego:
Alt i 0
Przejdź do treści strony:
Alt i 1
Mapa Witryny:
Alt i 2
Wersja kontrastowa:
Alt i 4
Wyszukiwarka:
prawy Alt i W

Zamiast klawisza Alt możesz użyć H